Seilas i nordiske og baltiske historiske farvann

17. sep, 2017

Vi hadde ønsket oss en dag i Skagen på hjemvei, men med alle vurderingene av veivalg i forhold til været, hadde vi nesten avskrevet det denne gangen. Men så fikk vi et varslet værvindu. Det ble en formiddagstur for motor nordover til Skagen, samtidig som vi har tro på en god overfart til den svenske vestkysten på tirsdag.

Skagen er en av de få havnene her på kysten hvor havgående trålere og lystbåter bokstavelig talt ligger side om side.

16. sep, 2017

Vi har gode minner om måltider på Vesterø, med råvarer innkjøpt fra de lokale fiskerne når de kommer inn med nattens fangst. Det er færre aktive båter nå. Men to kom inn, og det ble en festmiddag i Vilje med jomfruhummer (sjøkreps).

Denne turen har på mange måter vært annerledes enn tidligere turer. Det ustabile været har gjort det vanskelig å planlegge for mer enn en halv dag av gangen. Vi bruker flere meteorologiske tjenester, og sjelden har vi opplevd så mye uenighet om varslene.

Varslede kulinger og ugunstige vindretninger førte til noen dager mer enn planlagt i Grenaa.

Vi gjorde et forsøk på å gå nordover en tidlig morgen, men gammel kattegatsjø etter sydvestkulingene og vind fra nord, altså midt i mot, gjorde at vi gikk inn igjen i havna. Å stampe i krapp motsjø, bare for motor i 10-12 timer er ikke noe å trakte etter når vi ikke må. Neste morgen ga oss langt fra det vi var lovet av vær, men vi fikk en flott kryss med 6-10 m/s hele legget på ca. 55 nautiske mil opp til Vesterø havn på Læsø.

Vesterø havn er et sted vi har besøkt mange ganger, og det var godt å være fortøyd i ei lun havn med utsikter til en varm og solrik neste dag, uten planer om å flytte oss. Det ble en fantastisk sommerdag i september med fadøl på Havnebakken og middag i Vilje.

11. sep, 2017

Vi ligger nå godt fortøyd i Grenaa havn og har bestemt å ha vår valgvake her. Den meldte kulingen fra natt til mandag kom, og vel så det. Omtrent så sterk som den politiske vinden som blåser hjemme. Vi blir her til forholdene er bedre.

Grenaa er ei trygg havn, så det er et godt sted å ligge fortøyd. Den 3 km lange opparbeidede turstien langs Grenåen tar oss inn i landet til Grenaa by. Og her i havna har vi alt vi trenger i et lite tettsted.

9. sep, 2017

Turen videre over til Grenaa på østspissen av Mols (molboland) er på 50 nautiske mil, så vi startet tidlig med en sørvestlig bris som ga oss god fart med fullt storseil og kryssfokk. Vi hadde vurdert å gå rett nordover til Anholt, men med det fortsatt ustadige været kunne vi bli “sittende fast” der midt ute i Kattegat.

En liten attraksjon på veien over til Jyllandskysten var å passere den lille øya Hesselø. Få har hørt om den og enda færre har besøkt den. For de som husker tilbake så langt som til 1983, var denne lille og ubetydelige øya gjenstand for konflikt mellom Sverige og Danmark. Grensene i Kattegat var uklare og Olof Palme og Poul Schlüter var skarpe og høyrøstede om danskenes rett til å drive leteboring rett utenfor øya. Det ble ikke krig. Nå er øya privat eid og gemyttene har roet seg.